ÖDÜL KAZANMAK YALNIZCA BİR BAŞLANGIÇ
Dünya Etiketçiler Birliği ödülleri 20 yıldır veriliyor. Bu etkinlik, dünyadaki çeşitli etiket birliklerinin ödül kazanan etiketlerini birbirleriyle teknik bakımdan karşılaştırmak amacıyla başladı. Zamanla kullanım bakış açısı da değerlendirmelere dahil oldu. Bölgesel dernekler de yarışmalarını bu yönde düzenlemeye başladılar. Böylece, teknik kategoriler yanında, kozmetik, gıda, ilaç vs. gibi kategoriler altında da yarışmalar düzenlenmeye başlandı. Bu da kullanıcı/üretici ilişkisinin bir yansımasıydı. Çünkü önemli olan yalnızca etiketin nasıl basıldığı değil, kaptaki/şişedeki ürünü nasıl satabildiğiydi.
Son yıllarda FINAT da buna çok önem verdi. Bu doğru bir yaklaşımdı, çünkü kullanıcı taraf, etiketin nasıl basıldığından çok etiketin ürününün satış/pazarlama etkinliğini ne kadar çok arttırdığı işle ilgilenmekteydi. Son yıllarda dijital baskı bütün uygulama türlerinde kullanılmaya başlandı. Kombinasyon uygulamasına birçok teknikler alındı.
Dünya Etiketçiler birliği yarışmasına katılanlar kendi kategorilerinde ve derneklerinin açtığı yarışmalarda bu yıl kazanan etiketlerdi. Bu uluslar arası dernekler şunlardı: FINAT (Avrupa), TLMI (ABD), JFLP (Japonya), LMAI (Hindistan), LATMA (Avustralya), SALMA (Yeni Zelanda). Çin, Rusya Güney Amerika’nın da yakında bu etkinliğe katılması bekleniyor.
Bir etiketi adil bir biçimde değerlendirebilmek çok karmaşık ve zor bir iş. Jürideki herkesin her baskı sürecindeki teknik nuansları, tasarım yaklaşımlarını ve raf uygunluğu kavramını bilmeleri gerekiyor. Ayrıca rekabete katılan firmalarla da hiçbir ilişkileri olmamalı. Bu nedenle de jüri üyeleri genellikle teknik yöneticiler veya etiket sektöründen emekli eski yöneticiler oluyorlar. Aslında beklenen, ayrıntılı bir tasarım, malzeme, baskı ve son kullanıcı bilgisi.
Dünya etiket yarışmasının anlamına gelirsek. Kazanan dünya çapında başarılı bir etiket üreticisi olduğunu kanıtlıyor. Piyasada bunlardan daha başarılı etiketler olduğu ileriye sürülebilir, ancak bunlar yarışmaya girmedikçe biz bunları bilemeyiz. Bu başarıyı doğal olarak marka sahibi de paylaşıyor. Her iki taraf da başarısını duyurarak, pazarlarındaki etkinliklerini arttırabilirler. Bu dergi de bu başarıyı dünyaya tanıtmayı amaçlıyor.
Derginin iki amacı var. Birincisi, etiket sektörü dışına da etiketin önemini ve çeşitliliğini anlatmak. Etiket kullanımını teşvik etmek. İkincisi, etiket sektörüne nelerin başarılabileceğini göstermek. Etiket sektörü uzun yıllar çok dışa dönük olmadı. Hem dünyadaki çeşitli etiket guruplarının, hem marka sahiplerinin başarıyla sunulan etiketleri tanımaları açısından bu yayın çok yararlı. Başarılı bir etiketin ürünün satışını olumlu olarak etkileyebileceğini marka sahipleri de artık anlıyorlar.
Bu yarışma da etiket sektörünün değişimlerine ayak uydurmaya hazır olmalı. Zamanla, bu yarışma teknik sınıflandırmalardan uzaklaşarak yalnızca kullanım sınıflandırmalarına yönelmeli. Bu da değişik dernekler arasında standardizasyon ve yarışmanın yapısının daha formel bir düzene sokulmasını gerektiriyor. Son zamanlarda yarışmaları anlatan bir web sitesi hazırlandı.
Lütfen bu dergiyi okuyun ve içindeki bilgilerden yararlanın. Bu bir referans kaynağı olacaktır. Etiket konusu her endüstriyi ilgilendirmektedir. Bu yayın, bir satış aracı, bilgi kaynağı, ürünün tanınmasını arttırma yönteminin öğrenilme aracı olarak kullanılabilir. Başarılı etiket, başarılı ürünü yaratır.
Tony White
FINAT etiket yarışmaları Jüri Başkanı
“Excellence in label printing 2010” dergisinden alıntı
Çeviren: Orhan Tuncay